تایر هوشمند، رصد آنی و دقیق وضعیت تایر خودرو

تایر هوشمند چیست؟

Picture6

تایر به عنوان تنها قسمتی از خودرو که مستقیماً با جاده در تماس است، حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره محیط پیرامون خودرو است. به کمک انواع حسگرهای تعبیه شده در تایر، امکان رصد لحظه‌ای وضعیت جاده، میزان فشار و دمای تایر و انواع نیروهای دینامیکی وارد بر آن وجود دارد.
سیگنال‌های دریافتی از حسگرها به صورت بلادرنگ به پردازنده خودرو و سامانه مبتنی بر ابر ارسال می‌شود تا با اعمال الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر آن‌ها، امکان پایش لحظه‌ای وضعیت فعلی تایر و پیش‌بینی وضعیت آتی آن فراهم شود.

تایرهای هوشمند برای پاسخ به چه نیازی پدید آمدند؟

Picture5

سالانه 11000 تصادف جاده‌ای و 200 مرگ در آمریکا به دلیل مشکلات تایر خودرو رخ می‌دهد.

Picture3

پیوند میان وسیله نقلیه و جاده از طریق تایر ایجاد می‌گردد، بنابراین وجود هرگونه عیب در آن باعث استهلاک خودرو و تهدید جان سرنشینان می‌شود. تنها چند میلیمتر تفاوت در عمق آج تایر باعث جابجایی چند ده متری مسافت ترمز برای توقف کامل خودرو می‌شود. باتوجه به موارد گفته شده، نظارت مستمر بر وضعیت تایر ضرورت دارد.
بررسی‌ دستی تایر‌ تمام خودروهای فعال در ناوگان خودرویی کاری نشدنی و دور از ذهن است. بنابراین به جهت ارتقاء ایمنی جاده‌های کشور، دستیابی به روشی که به‌صورت بلادرنگ (Real-time) وضعیت تایر‌های تمام خودروها را کنترل و پایش کند ضرورت دارد.

(کارخانه هوشمند چیست ؟)

تصور کنید که در یک روز بارانی با سرعت در مسیری در حال حرکت هستید که ناگهان با جاده خیس و لغزنده مواجه می‌شوید. اگر تایر خودرو وضعیت مناسبی نداشته باشد، ممکن است تماس تایر با سطح جاده از دست رفته، خودرو از کنترل خارج شده و منجر به خسارات جانی و مالی شود.

تایر هوشمند از طریق حسگرهای موجود در آن نسبت به وضعیت خود و جاده به راننده خودرو و دیگر خودروهای آن محدوده هشدار می‌دهد تا با کاهش سرعت، مانع از بروز حادثه شوند. علاوه بر آن، لغزش خودرو بر سطوح لغزنده ارتباط مستقیم با میزان سایش یا عمق آج تایر دارد که در تایرهای هوشمند برخلاف تایرهای سنتی، وضعیت آن همواره تحت نظارت است.

طرز کار تایرهای هوشمند چگونه است؟

حسگرهای مورد نیاز در خودرو و تایر

یک یا چند حسگر، درون یا بر سطح هر تایر خودرو وجود دارد که سیگنال‌های دریافتی را به کمک روش‌های انتقال رادیویی نظیر RF یا بلوتوث به صورت بلادرنگ به یک واحد دریافت‌کننده ارسال می‌کنند تا در صورت لزوم پیش‌پردازش اولیه انجام شده و اطلاعات تجمیع‌شده به سامانه مبتنی بر ابر و یا پردازنده خودرو (ECU) جهت استخراج دانش از داده‌ها، تحویل شوند.
فرایند استخراج دانش به کمک رویکردهای مبتنی بر یادگیری ماشین، نظیر یادگیری عمیق مستمر (Continual Deep Learning) انجام می‌شود تا در نهایت، این دانش به افراد ذی‌نفع نظیر راننده خودرو و مشاوران خدمات منتقل شود.

شرکت‌های پیشرو در زمینه تایرهای هوشمند کدامند؟

تصویری از سامانه تحت ابر مدیریت تایرهای هوشمند شرکت Tyrata

از گذشته به دلیل نقش اساسی تایر در امنیت و آسایش سرنشینان خودرو، تلاش‌های بسیاری جهت بهبود کارایی آن انجام شده است، اما در سالیان اخیر با پیشرفت مفاهیم یادگیری عمیق و ظهور ماشین‌های خودران، توجه به تایر به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزاء خودرو نیز رشد چشمگیری داشته است.
از شرکت‌های پیشرو در زمینه هوشمندسازی تایر برای نظارت و ارزیابی عملکرد لحظه‌ای آن، می‌توان به شرکت‌هایTyrata )فناوری IntelliTread)، Continental (فناوری‌های ContiSense و ContiConnect) و شرکت Tactile Mobility (فناوری‌های VehcileDNA و SurfaceDNA) اشاره کرد.

نقش تایر هوشمند در صنعت 4.0 چیست؟

تولید تایر از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده و سازوکارهای بسیاری در فرایند تولید آن دخیل است؛ لذا داده‌های ارزشمند بسیاری در خط تولید آن وجود دارد. در راستای انقلاب صنعتی چهارم و حوزه تعمیرات پیشگویانه، با جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی و استفاده توأمان از داده‌های خط تولید و داده‌های مربوط به فرایند ارزیابی محصول نهایی، علاوه بر تولید محصول باکیفیت، امکان بهینه‌سازی خط تولید تایر و شناسایی مواد اولیه مناسب نیز فراهم می‌شود. نقش تایر هوشمند در این فرایند، فراهم‌سازی امکان استخراج اطلاعات جامع‌ در مرحله ارزیابی محصول است.
از منظر دیگر، به دلیل امکان رصد لحظه‌ای وضعیت تایر هوشمند، شرایط بهره‌گیری از تعمیرات پیشگویانه برای خود تایر نیز فراهم است. در حال حاضر، تعمیر و بازرسی تایر خودرو عمدتاً بعد از وقوع حادثه (تعمیرات واکنشی) و یا در زمان‌بندی‌های مشخص (تعمیرات پیشگیرانه) انجام می‌شود.

گروه دایوتک یکی از زیرمجموعه‌های همکار اینفورتک در مرکز نوآوری هلدینگ فناوری بنتک است که با هدف ارائه خدمات داده‌محور و هوشمندسازی به سازمان‌ها و صنایع مختلف تأسیس شده است. یکی از این خدمات، کمک به کارخانه‌های تولیدی جهت پیاده‌سازی راهکارهای صنعت 4.0 و هوشمندسازی فرایند تولید در آن‌ها است. گروه دایوتک با حرکت بر لبه علم و صنعت، آمادگی دارد تا خدمات خود را در این حوزه در اختیار سازمان‌ها و صنایعی که نیاز به تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری دارند قرار دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا