آشنایی کامل با سیلو گندم و انوع آن

سیلو گندم

سیلو گندم یک سازه ذخیره‌سازی است که به منظور نگهداری و ذخیره گندم در مدت زمان‌های مختلف ساخته می‌شود. این سازه معمولا از بتن یا فلزات مقاوم ساخته می‌شود و از گندم در برابر عوامل جوی و زیان‌های احتمالی نظیر حشرات و رطوبت محافظت می‌کند. سیلوهای گندم معمولا شکل استوانه‌ای یا مستطیلی دارند و از داخل با یک لایه عایق و گرمایی پوشیده می‌شوند تا از تغییرات دما محافظت کنند. این سازه‌ها از طریق یک سیستم ورود و خروج هوا به منظور انتقال هوا و تهویه مناسب برخوردار هستند تا گندم در طول زمان به بهترین شکل ممکن نگهداری کنند. سیلوهای گندم به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در زنجیره تامین مواد غذایی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

سطح سنج سیلو – محصولی از اینفورتک برای موجودی سنجی سیلوهای غلات

 

آشنایی با طرز کار سیلوهای گندم

سیلو گندم در واقع یک سازه فلزی است که برای ساخت آن از فولادهای مخصوصی استفاده می‌شود. این محصولات را می‌توان برای ذخیره‌سازی گندم‌ها مورد استفاده قرارداد به طوری که در طول ذخیره‌سازی و نگهداری آسیب چندانی به گندم‌ها وارد نشود و از طرفی طول عمر آن‌ها نیز افزایش پیدا کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این سیلوها دارند این است که سیستم‌های کنترل دمای مخصوصی در آن‌ها نصب شده که می‌تواند به تهویه هرچه بهتر هوای داخل سیلو کمک کرده و در نتیجه ماندگاری گندم‌ها را نیز افزایش دهد. این سیلوها امروزه به صاحبان گندم‌ها اجازه می‌دهند تا شرایط داخلی را به شکلی که موثرتر باشد کنترل کنند.

آشنایی با انواع سیلو گندم

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید به آن دقت داشت این است که این سیلوها به باعث می‌شوند تا گندم‌ها را به‌صورت فله‌ای نگهداری کرد. این ویژگی می‌تواند مزایای زیادی را برای کشاورزان داشته باشد و به آن‌ها در نگهداری از گندم‌هایی که دارند نیز کمک کند. رعایت‌ کردن اصول مهم در زمان ساخت این سیلوها باعث می‌شود تا شرایط داخلی آن‌ها برای نگهداری از گندم‌ها به میزان زیادی بهینه‌تر شده و در نتیجه روی عملکرد آن‌ها تاثیر مثبت خواهد داشت.

انواع سیلو گندم

بر اساس نوع متریالی که برای تولید و ساخت سیلو گندم مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان آن را به دودسته سیلوهای بتنی و سیلوهای فلزی تقسیم‌بندی کرد که هریک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای مخصوص به خود هستند. در ادامه درباره هریک از انواع این سیلوها به طور مفصل‌تر صحبت می‌کنیم:

  • سیلوهای بتنی: این سیلو گندم یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها را برای ذخیره‌سازی گندم ارائه می‌دهد؛ چراکه طراحی و ساخت آن‌ها به شکلی است که از استحکام بالایی برخوردار هستند و در طول زمان آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود. معمولا اصلی‌ترین کاربرد این سیلوها زمانی است که ذخیره‌سازی و نگهداری از گندم‌ها برای مدت‌زمانی بسیار طولانی موردنیاز است. از طرف دیگر در صورتی که در هوا رطوبت وجود داشته باشد یا این‌که قصد داشته باشید در مناطقی با هوای بسیار گرم سیلو ایجاد کنید نیز می‌توانید از این نوع سیلوها و مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید.

سیلو فلزی و بتنی گندم

  • سیلوهای فلزی: این سیلوها در واقع محصولاتی از پیش ساخته شده هستند که تقریبا می‌‌توان در تمامی محیط‌ها از آن‌ها استفاده کرده و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد. برای تولید و ساخت این سیلوها از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود که در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم هستند و همین ویژگی نیز باعث می‌شود تا در طول زمان آسیبی به آن‌ها وارد نشود. کنترل دمای داخل سیلو حتی با وجود دمای هوای بالا در خارج از سیلو، سرعت بالا در نصب و اجرای این سیلوها، هزینه مناسب راه‌اندازی این سیلوها و البته هزینه مناسب نگهداری از گندم‌ها از جمله مهم‌ترین مزایای این سیلوهای فلزی به شمار می‌آیند.

پیشنهاد مطالعه: مقاله مزارع هوشمند

مزایای استفاده از سیلو گندم

  • بارگیری و ذخیره‌سازی: جمع‌آوری و حمل گندم به سمت سیلو و جابه‌جا کردن آن از سیلو به سایر مقاصد بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر انجام می‌شود. این مسئله نه تنها می‌تواند هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل گندم را کاهش دهد بلکه نیاز به نیروی کار برای انجام این کار را نیز کمتر خواهد کرد.
  • طول عمر: سیلوهای مخصوص گندم به شکلی طراحی می‌شوند که از نظر تهویه دارای سیستم ایده‌آلی باشند. به همین علت نیز معمولا گندم‌هایی که در داخل سیلوها ذخیره می‌شوند تا چندین سال باقی می‌مانند بدون این‌که آسیبی به آن‌ها وارد شود.
  • فضای کمتر برای ذخیره‌سازی گندم: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این سیلوها این است که دارای ساختاری مرتفع و با ارتفاع بالا هستند که در مقایسه با مخازن عادی که برای ذخیره‌سازی گندم استفاده می‌شوند مقدار بیشتری دانه گندم را در خود ذخیره کرده و در نتیجه فضای کمتری را اشغال می‌کنند. استفاده از سیلوها باعث صرفه‌جویی در فضا و از طرفی صرفه‌جویی در هزینه‌های کشاورزان خواهد شد.

مزایای استفاده از سیلوهای گندم

  • کنترل بیشتر: با انباشت تمامی گندم‌ها در یک مکان خاص می‌توان شرایط خوبی را برای نگهداری و مراقبت از آن‌ها ایجاد کرد. نگه‌داشتن تمامی این دانه‌ها در یک محل، با یک دمای خاص، عاری از حشرات و آفات از جمله مهم‌ترین مزایایی که به شمار می‌آیند که باید به آن‌ها دقت داشته باشید.
  • یکی دیگر از مزایای مهم این نوع سیلوهای گندم این است که طراحی آن‌ها به شکل استوآن‌های است و همین عامل نیز باعث ایجاد فضای بیشتر برای ذخیره‌سازی گندم است. گندم‌هایی که از بالا داخل سیلو ریخته می‌شوند باعث به وجود آمدن یک فشار اضافی شده و گندم‌هایی که در بخش‌ها و لایه‌های زیرین قرار دارند را فشرده می‌کنند. همین ویژگی نیز باعث می‌شود تا فضای بیشتری به وجود بیاید که بتوان گندم بیشتری را ذخیره کرد.

ویژگی سیلو گندم مناسب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سیلو گندم خوب این است که بتواند به‌اندازه کافی گندم را در خود جای دهد. به همین علت نیز ظرفیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است و باید مطابق با نیازها باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که باید به آن دقت داشت قابلیت ذخیره‌سازی بدون رطوبت است. وجود هرگونه رطوبت می‌تواند طول عمر گندم‌های ذخیره شده داخل سیلو را به میزان زیادی کاهش دهد. به همین علت نیز یک سیلو خوب حتما باید از به وجود آمدن هرگونه رطوبت جلوگیری کند. ویژگی مهم دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد مسئله بارگیری و تخلیه راحت و آسان سیلو است.

پیشنهاد مطالعه: مقاله کشاورزی هوشمند

استفاده از متریال‌های مناسب برای ساخت دیوارهای سیلو از دیگر نکات و ویژگی‌های مهمی است که می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت بالای یک سیلو باشد. ساختار سقف این سیلوها باید به شکلی طراحی و ساخته شده باشد که کاملا مستحکم و مقاوم باشد و در اثر ضربه یا فشار آسیبی به آن وارد نشود. در صورتی که سیلو در منطقه‌ای احداث شده است که زلزله‌خیز است حتما باید نسبت به زلزله نیز مقاوم باشد. معمولا برخی از انواع سیلوها دارای استحکام بالایی در برابر زلزله هستند و در اثر زلزله‌های با ریشتر پایین آسیب چندانی به آن‌ها وارد نمی‌شود.

عوامل موثر بر هزینه احداث سیلو

یکی از مهم‌ترین این عوامل جنس مواد اولیه‌ای است که برای ساخت بدنه سیلو به کار رفته است. معمولا سیلوهایی که از جنس بتن ساخته می‌شوند دارای هزینه بالاتری در مقایسه با سیلوهای گندم فلزی هستند. سیلوهای گندم فلزی نه‌تنها قیمت مناسب‌تری دارند؛ بلکه سریع‌تر و راحت‌تر احداث می‌شوند و هزینه نصب و راه‌اندازی آن‌ها نیز کمتر است و در نتیجه به کاهش هزینه‌های کلی احداث سیلو کمک شایانی می‌کند. عامل مهم دیگری که می‌تواند روی این هزینه و قیمت تاثیرگذار باشد سیستم تهویه سیلو است. هرچه این سیستم تهویه قوی‌تر باشد به همان نسبت هزینه ساخت و احداث سیلو نیز افزایش پیدا می‌کند. امکاناتی که یک سیلو گندم دارد از دیگر عوامل مهمی است که روی قیمت و هزینه ساخت آن تاثیرگذار خواهد بود.

تمامی این عوامل در کنار ظرفیت سیلو گندم می‌توانند به طور مستقیم روی قیمت و هزینه احداث و راه‌اندازی این سیلوها تاثیرگذار باشند.

خلاصه مطلب

سیلو گندم یک سازه استوانه‌ای با ارتفاع بسیار زیاد است که می‌توان حجم بالایی از گندم را داخل آن ذخیره کرد. این سیلوها دارای مزایای زیادی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ذخیره‌سازی حجم بالایی از گندم در یک فضای کوچک، کاهش هزینه‌های مراقبت و نگهداری از گندم‌ها، افزایش طول عمر گندم‌های ذخیره شده داخل این سیلوها، بهبود سیستم تهویه به‌منظور حفظ بیشتر گندم‌ها و … اشاره کرد.

5 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی کامل با سیلو گندم و انوع آن»

  1. طرز کاری که سیلو های گندم دارن خیلی جالبه
    مرسی از مقاله خوبتون درباره سیلو

  2. منون از مقاله بسیار مفیدتون
    من خودم سیلو دار گندم هستم
    آیا شما دستگاهی می شناسید که بشه باهاش موجودی و ظرفیت سیلوهای گندم رو به خوبی اندازه گیری کرد؟

    1. نیما گنجی

      ممنون از دیدگاه شما
      بله، اینفورتک دقیقا همین دستگاه رو تولید کرده، شما می تونید در رابطه با این دستگاه سطح سنج سیلو در لینک زیر اطلاعات بیشتری کسب کنید:
      موجودی سنجی سیلو گندم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

اندازه‌گیری موجودی سیلوهای شما

با دستگاه موجودی‌سنج سیلو اینفورتک